Tuesday 9 November 2010

D-dag

Om en time har Shai og jeg et møde på misrad hapnim (indenrigsministeriet) ang. opholds- og arbejdstilladelse. Man ved aldrig hvad der kan ske der. Vi håber vi kommer ind til en der har en god dag. For tre år siden var vi igennem det samme. Fordi Shai havde glemt en elregning (!) fik jeg i første omgang kun opholdstilladelsen. Vi fik en ny tid to mdr. efter, hvor jeg heldigvis fik arbejdstilladelsen. I sidste ende er det nok ti gange lettere at få div. tilladelser i Israel end i Danmark ("tak" til Birthe Rønn Hornbech).

Update kl.13.20
Vi skal komme igen i december til et interview. De forstår ikke at jeg for tre år siden fik div. tilladelser, men efter et år tog tilbage til Dk, for at blive der i to år.

Den 10. februar skal vi møde op igen og får der dommen. Jeg kan ikke få arbejdstilladelsen før den 10.

3 comments:

  1. krydser fingre for en god oplevelse.

    ReplyDelete
  2. det er sku da for surt,men så længe du har opholdtilladelsen så går det,troede det var nemmere når man studerede og havde været der før.Herhjemme er kravene til opholdtilladelse skærpet,nu skal man kunne stille en bankgaranti på 100.000kr og kunne et fremmedsprog.Jeg syntes det er ok,hvad skal vi med alle dem ,som ikke engang kan dansk efter 25 års ophold,og som aldrig kommer på arbejdsmarkedet?

    ReplyDelete
  3. Problemet er at vi stadig ikke er gift og at jeg var to år i Danmark. For dem er det useriøst. To år i Dk betyder for dem at vi ikke var sammen. På trods af jeg var her så ofte som muligt osv.

    Ej men altså, det er jo latterligt. Jeg er kun 22 år, der er nogle ting som uddannelse der skal ordnes inden jeg slår mig ned her. For en dansker er Israel lidt af en nitte når det f.eks. kommer til lønninger eller som ikke-jøde...

    ReplyDelete